انواع صندوق‌های سرمایه گذاری کدامند و سرمایه گذاری در آن ها چگونه است؟


سؤالی که ‌این روزها خیلی مطرح می‌شود. حفظ ارزش پول شما مهم‌ترین کاری است که باید برای بالا بردن قدرت اقتصادی و مالی خود به کار ببرید. هرقدر که فعالیت مالی داشته باشید پس اندازی درآمد حاصل از آن با رویه موجود یک امر شکست خورده است. با کاهش ارزش جهانی پول بهترین و عاقلانه‌ترین راه سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد بسیاری بورس و خرید سهام را به عنوان یک فعالیت اقتصادی انتخاب می‌کنند.

 سرمایه گذاری در بورس با تمامی نکات مثبت خواهان قدرت ریسک بالا و اختصاص زمان و دانش کافی است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف قدرت ریسک نداشته و یا زمان کافی برای اختصاص به فعالیت در بخش‌های مختلف بورس را ندارد بهترین راه در چنین مواقعی انتخاب صندوق سرمایه گذاری است. در ادامه به بررسی بیشتر انواع صندوق سرمایه گذاری و اینکه چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم خواهیم پرداخت.

 

 

آمــادگـی آزمـون تــحلیلگــــری

 

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

برای پاسخ به پرسش صندوق سرمایه گذاری چیست باید سازوکار گردش پول و چگونگی تشکیل یک کارگروه برای فعالیت اقتصادی را بهتر بشناسیم. به زبان ساده صندوق سرمایه گذاری در واقع یک گزینه خوب و مطمئن برای سرمایه گذاری هستند. اگر با مثال بخواهیم صندوق سرمایه گذاری را تعریف کنیم می‌توان به این صورت بیان کرد که زمانی که شما تصمیم می‌گیرید در بورس فعالیت کنید باید یک کد بورسی اختصاصی برای خود تهیه کنید و با دانش کافی و خرید سهم به فعالیت بپردازید بعضی نیز راه دیگری را انتخاب می‌کنند که یک نفر را به عنوان مدیر مطمئن برای سبد بورسی خود گزینش می‌کنند و سرمایه خود را در اختیار آن قرار داده و با بررسی‌ها و تحلیل شما را به سود برساند اما یک راه مطمئن‌تر نیز وجود دارد و آن صندوق سرمایه گذاری است.

 اگر شما به هر دلیلی تمایلی به کارکردن با یک نهاد یا شخص نداشته باشید می‌توانید به صندوق سرمایه گذاری اعتماد کنید بهترین تعریف برای این سؤال که صندوق سرمایه گذاری چیست را می‌توان به این صورت بیان کرد که صندوق سرمایه گذاری یک روش سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در واقع شرکت‌هایی وجود دارند که با دریافت مبالغی از افراد مختلف و همچنین سرمایه خود شرکت دست به فعالیت‌های تجاری و پول‌ساز مختلف می‌زنند.

از مزایای اعتماد به صندوق سرمایه گذاری می‌توان به اختصاص زمان کم اشاره کرد به این معنا که شما نیاز به فعالیت مداوم و بررسی سهم‌های مختلف برای فعالیت ندارید و می‌توانید مطمئن باشید که تیمی متشکل از حرفه‌ای‌ترین افراد در زمینه تجارت و اقتصاد در این شرکت‌ها وجود دارند که به بهترین شکل ممکن با سرمایه شما به فعالیت می‌پردازند. همچنین یکی از رکن‌های مهم این نوع سرمایه‌گذاری این است که هر زمان که اراده کنید می‌توانید سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کنید. با شناخت صحیح و دریافت پاسخ درست به پرسش چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم بدون نگرانی می‌توانید وارد بازارهای مختلف شوید. همچنین یکی از ویژگی‌های بزرگ صندوق‌های سرمایه گذاری این است که با حداقل سرمایه می‌توانید وارد یک پروژه و فعالیت بزرگ اقتصادی با بازده بالا شوید.

انواع صندوق سرمایه گذاری

حالا که به سوال صندوق سرمایه گذاری چیست پاسخ دادیم و به شناخت نسبی رسیدیم بهتر است انواع آن را نیز بشناسیم. قبل از ورود به انواع صندوق سرمایه گذاری نیاز است که با ساز و کار این نوع فعالیت‌ها بیشتر آشنا شویم. به طور خلاصه می‌توان گفت که فعالیت صندوق‌ها به این صورت انجام می‌شود که مبالغ مختلفی را از افراد سرمایه گذار دریافت می‌کنند و سرمایه جمع شده را به شیوه تخصصی در بخش‌های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند. این سرمایه ممکن است از سرمایه‌داران کل یا سرمایه داران خرد با سرمایه کم جمع‌آوری شوند.

هر گونه سودی که از این فعالیت عاید صندوق شود متناسب با سهم هر فرد سرمایه گذار تقسیم می‌شود. حوزه‌های فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری می تواند متشکل از اوراق بهادار، ارز، طلا و یا ساخت و ساز ساختمان و یا پروژه‌های مختلف باشد. بسته به علاقه و روحیات شما می‌توانید از انواع صندوق سرمایه گذاری مطلع شوید و دست به انتخاب بزنید. در ادامه به این سؤال که چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم پاسخ خواهیم داد.

انواع صندوق سرمایه گذاری متشکل از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت که معمولاً 70 تا 90 در صد سرمایة خود را در اوراق مشارکت سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار قرار می‌دهند. باقی مانده دارایی صندوق نیز (30 تا 10 درصد کل) به صلاحدید مدیر صندوق در بورس به کار گرفته می‌شود. صندوق‌هایی با درآمد ثابت همان‌طور از نام آن‌ها مشخص است همواره با ریسک کم همراه هستند و سود ثابت تضمین شده‌ای را به سرمایه گذار می‌دهند. معمولاً پرداخت سود این نوع سرمایه گذاری در بازه‌های مشخص و از پیش تعیین شده (3 ماهه 6 ماهه و یا ماهانه) واریز می‌شوند.

صندوق سرمایه گذاری در سهام، معمولاً این نوع صندوق‌ها 70 درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می‌کنند. مابقی دارایی‌ها بنا به اختیار مدیر صندوق در اوراق مشارکت یا اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود. معمولاً افرادی که می‌خواهند به بورس ورود کنند ولی از دانش کافی بهره‌مند نیستند به این صندوق وارد می شوند. در واقع چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم طی کردن مراحل اداری نیست بلکه شاخت صحیح و درست از یک صندوق و فعالیت اقتصادی است. توانایی سوددهی در این نوع صندوق نسبت به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیشتر است و متناسب با آن از ریسک بیشتری برخوردار است.

چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

انواع صندوق سرمایه گذاری فرصت‌های متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. صندوق سرمایه گذاری مختلط، در این نوع صندوق معمولاً نسبت سرمایه گذاری در سهام به اوراق با درآمد ثابت 60 به 40 است به این معنا که 60 درصد دارایی در بورس سرمایه گذاری می‌شود و 40 درصد مابقی با به اختیار مدیر در سپرده‌های بانکی سرمایه گذاری می‌شود. این صندوق‌ها معمولاً سود دهی بیشتری نسبت به صندوق‌هایی با درآمد ثابت دارند همچنین از صندوق‌های سهامی بخش سرمایه گذاری ثابت بیشتری دارند و از سودهی مشخصی نیز برخوردارند. صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، افراد بسیاری وجود دارند که با خرید طلا و سکه تصمیم به حفظ ارزش سرمایة خود هستند.

 صندوق‌های سرمایه گذاری با خرید و فروش اوراق سپرده مبتنی بر طلا که در بورس مورد قبول هستند به سود دهی می‌پردازد. از مزیت‌های صندوق طلا رهایی از ریسک دزدیده شد و ورود آسیب به دارایی شما به راحت‌ترین شکل به خرید و فروش آن بپردازید. انواع صندوق سرمایه گذاری دارای ویژگی‌های مختلفی است همچنین یک نوع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله وجود دارد که خود سهم موجود سرمایه گذار در صندوق نیز قابل معامله است.

بازه‌های زمانی سرمایه گذاری در صندوق‌ها

 یک بازه 6 ماهه یا یک ساله را انتخاب کنید و سود دهی صندوق را در آن بسنجید. تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری دارای اساسنامه و امید نامه هستند. اختیارات صندوق برای دارایی شما در اساسنامه به تفصیل نوشته شده که با مطالعه دقیق می‌توانید بیش از بیش به نحوه کارکرد صندوق اشراف داشته باشید. امید نامه نیز چشم‌انداز و روحیات مدیر صندوق را برای شما نمایان می‌کند همچنین صندوق‌ها حداکثر و حداقل‌هایی برای سرمایه گذاری دارند که معمولاً در امید نامه بیان می‌شوند.

برای شروع و خرید واحد در صندوق بسته به نوع صدوق خود و مراجعه به سایت آن از نحوه ثبت نام با خبر شوید. معمولاً با مراجعه به صورت حضوری و ارائه مدارک مورد نیاز این فرایند انجام می‌گیرد به جز صندوق‌های قابل معامله که از طریق بورس قابل تهیه هستند. برای خرید این نوع واحدها باید یک کد بورسی فعال داشته باشید.

 فعالیت در صندوق‌ها به انتخاب شما بستگی دارد پس زمان بیشتری را به بررسی نوع فعالیتی که می‌خواهید در صندوق داشته باشید اختصاص دهید. با بررسی بیشتر و انتخاب صندوقی با ریسک بالا و سود بیشتر یا صندوقی با ریسک معمولی و سود مشخص و همیشگی به فعالیت خود سامان ببخشید. در واقع پاسخ سؤال چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیمبرای ساز وکار اداری و نوع ثبت نام چگونگی بررسی و انتخاب صندوق مورد نظر شماست.

جمع بندی

با هم به تعریف کلی از صندوق سرمایه گذاری چیست رسیدیم و انواع صندوق سرمایه گذاری را بررسی کردیم و مشاهده کردید که هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ویژگی‌های خاص و کاربرد خاص است. با بررسی بیشتر می‌توانید نوع سرمایه گذاری مدنظر خود را پیدا کنید و با آرامش کامل به حفظ و افزایش دارایی‌های خود فکر کنید. اما برای پاسخ به چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم علاوه بر بررسی صندوق‌های مختلف باید به روحیات خود نیز اشراف داشته باشید و بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اولین قدم کسب اطلاعات کافی از صندوقی است که تصمیم به سرمایه گذاری در آن کرده‌اید. کارنامه سرمایه‌گذاری صندوق مورد نظر خود را بررسی کنید میزان سوددهی را مطالعه کنید از همه جزئیات آن با خبر شوید.

 با بررسی بهتر و مطالعه صندوق‌های مختلف می‌توانید بهترین را برای خود انتخاب کنید. در این مطلب به صورت اجمالی به بررسی مواردی که برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری نیاز است پرداختیم. در کشور ما و به خصوص در چند سال اخیر به درت مشاهده شده که صندوقی زیان ده باشد و اگر نمونه‌ای از آن وجود داشته در طولانی مدت زیان خود را جبران کرده است. همة این نکات سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری را به یکی از راه‌های مطمئن برای حفظ ارزش پول و درآمد زایی تبدیل کرده است که هر شخصی را به سرمایه گذاری در این بخش تشویق می‌کند. پس چگونه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم را با شروع بررسی و کسب دانش اولیه لازم به بهترین شکل می‌توانید پاسخ دهید. به بیانی صندوق سرمایه گذاری چیست را می‌توان راهی برای ثبات سرمایه تعریف کرد.

نظر خود را ارسال کنید
فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر خود را ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام