ایجاد جامعه کارشناسان خبره ارزشگذاری در بازار سرمایه

دوشنبه , 24 مرداد 1401

نشست تخصصی «اهمیت ارزشگذاری در بازار سرمایه و بررسی چالش های پیش رو» 22 مرداد ماه در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد. این نشست میزبان مراسم افتتاحیه «بوت کمپ تربیت کارشناس خبره ارزشگذاری» بود که دوره ای مشترک از مرکز مالی ایران و شرکت بهاسنج است. در این مراسم میثم فدایی واحد مدیرعامل فرابورس ایران، سجاد موحد مدیرعامل مرکز مالی ایران، احمد پویانفر دبیر علمی بوت کمپ ارزشگذاری، علی رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و اسماعیل غلامی کارشناس رسمی دادگستری به همراه اساتید و دانشپذیران دوره آموزشی جامع تربیت کارشناس خبره ارزشگذاری حضور داشتند.

 

تربیت کارشناس خبره ازشگذاری

در ابتدای این نشست سجاد موحد مدیرعامل مرکز مالی ایران با اشاره به برگزاری نخستین بوت‌کمپ در مرکز مالی ایران تحت عنوان «بوت کمپ بورس 360» در اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: دومین بوت کمپ را با هدف تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری آغاز کردیم و هدف از برگزاری این دوره ایجاد جامعه کارشناسان خبره ارزش‌گذاری است.

موحد در تشریح دیگر اهداف مرکز مالی از برگزاری دوره‌های این چنینی و همچنین راه‌های ورود کارشناسان خبره عنوان کرد: ما برای ورود چنین کارشناسانی دو مجرا در نظر گرفتیم که راه نخست، شرکت در بوت‌کمپ‌ و راه دوم شرکت در آزمونی است که دو بار در سال برگزار خواهد شد.

 

ارزش‌گذاری؛ چالش مهم عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه

در ادامه میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران نیز با ابراز خوشحالی از حضور استادان این عرصه در فرابورس اظهار داشت: یکی از چالش‌های اصلی بورس و فرابورس در عرضه اولیه بحث ارزش‌گذاری و مسائل مرتبط است. در همین راستا چندی پیش پیشنهاد و درخواست تربیت کارشناسان نسل جدید ارزشگذاری توسط مرکز مالی ایران برای همیاری بورس و فرابورس مطرح شد. با توجه به دانش انباشته بازار سرمایه در یک دهه اخیر، این کارشناسان در عرضه اولیه و ارزش‌گذاری معاملات عمده باعث گزارش‌های دقیق‌تر خواهند شد. چالش ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در یک سال اخیر بیش از پیش خود را نشان داد که این خود لزوم تصویب ضوابط پذیرش استارتاپ‌ها در بورس را نشان می‌دهد.

 

ارزشگذاری فقط بازی با اعداد نیست

احمد پویانفر دبیر علمی بوت‌کمپ تربیت کارشناس خبره ارزش‌گذاری به اهداف و ترتیب برگزاری این دوره پرداخت و عنوان کرد: تاکنون مدرسان ارزش‌گذاری به صورت فردی آموزش‌های مختلفی داشته‌اند اما ارزش‌گذاری به قدری وسیع شده و تقاضاها از سمت بازار و مدل‌های کسب‌وکاری جدید تا حدی توسعه یافته که نیاز به دوره‌ای جامع و کامل در این زمینه احساس می‌شود.

او با اشاره به اینکه اولین دوره آموزشی جامع تربیت کارشناس خبره ارزشگذاری در نوع خود دوره ای کامل و جامع است افزود: تلاش شده دوره بر اساس نیاز بازار طراحی شود بنابراین از متخصصان حوزه ارزش‌گذاری درخواست شد تا به تناسب تخصص در سرفصل‌های ترتیب داده شده حضور داشته باشند؛ همچنین سعی شده‌ است تنوع در شرکت‌کنندگان رعایت شود.

 

اهمیت تعریف چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ارزش‌گذاری

علی رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا نیز در این نشست تخصصی، سخنرانی خود را به الزام تعریف چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ارزش‌گذاری اختصاص داد و در این خصوص گفت: این چارچوب در دنیا وجود دارد که باید حداقل‌هایی در زمینه ارزش‌گذاری وجود داشته باشد که در ایران هم چنین چیزی در مرحله پیش‌نویس قرار دارد اما جنبه‌هایی دیگر را در نظر دارد.

رحمانی به وضعیت استانداردهای حوزه ارزش‌گذاری در دنیا پرداخت و گفت: یکی از نهادهای مهم در این زمینه شورای استاندارد بین‌المللی ارزش‌گذاری است که سازمانی مستقل و غیرانتفایی با هدف تامین منافع عمومی است.

ایشان در ادامه چارچوب صلاحیت حرفه ای ارزشگذاری در بازار سرمایه را تشریح کرد: سازمان های حرفه ای ارزشگذاری، نهادهای نظارتی با مسئولیت نظارت بر کار ارزشگذاران حرفه ای، ارزشگذاران حرفه ای فعلی و ارزش گذاران احتمالی آتی که متعهد به یادگیری، توسعه و ترفی بوده به همراه کسانی که به ارزشگذاری ها اعتماد می کنند از جمله ذینفعان چارچوب صلاحیت حرفه ای هستند.

اهمیت استقلال کارشناس ارزشگذاری

در ادامه این نشست اسماعیل غلامی کارشناس رسمی دادگستری و معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تجربه همکاری خصوصی‌سازی و بازار سرمایه عنوان کرد: خصوصی‌سازی مدیون بازار سرمایه و بازار سرمایه مدیون خصوصی‌سازی است. معاون اسبق خصوصی‌سازی، استقلالِ کارشناس را یکی از ویژگی‌های اساسی دانست و عنوان کرد: همچنین کارشناس ارزش‌گذاری باید از نزدیک با ویژگی‌های صنایع مورد نظر آشنا باشد و روی موضوع، اشراف کامل داشته باشد.

 

وبینارهای بین المللی ارزشگذاری مرکز مالی ایران

کمندی کارشناس مسئول امور بین الملل مرکز مالی ایران نیز در پایان این نشست تخصصی به معرفی وبینارهای بین المللی ارزشگذاری مرکز مالی ایران پرداخت که در راستای تعمیق بخشیدن به دانش ارزشگذاری برگزار می شوند. همچنین چکیده ای از ویدئو سخنرانی آقای جف هوک استاد دانشکده کسب و کار دانشگاه جان هاپکینز در مورد ارزشگذاری و اهمیت آن طی این نشست برای حضار پخش شد.

 

ارسال نظر


فقط افرادی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام