همایش نوآوری های مالی اسلامی در تامین مالی دانش بنیان و کارآفرینی

چهارشنبه , 28 دی 1401

 width=

 

هشتمین همایش مالی اسلامی تحت عنوان «همایش نوآوری های مالی اسلامی در تامین مالی دانش بنیان و کارآفرینی» به همت انجمن مالی اسلامی ایران روز سه شنبه 27 دی ماه 1401 برگزار شد.

 

اقدامات انجمن مالی اسلامی ایران به روایت  عدد و رقم

در ابتدای همایش دکتر علی صالح آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان حضوری و آنلاین همایش، برخی از مهمترین اقدامات انجمن را تشریح کرد که در ادامه می‌آید:

  • کسب رتبه A بر اساس ارزیابی‌های وزارت علوم، تحقيقات و فناوری
  • قرار گرفتن در دسته انجمن‌های برتر به انتخاب جشنواره بین المللی فارابی
  • برگزاری کنفرانس‌های سالانه - که هشتمین آن امروز برگزار شد
  • برگزاری نشست های تخصصی داخلی و بین المللی در داخل که تاکنون 72 نشست مالی اسلامی و 24 نشست بین المللی با حضور اساتید از کشورهای مختلف برگزار شده است
  • برگزاری چندین دوره MBA و DBA مالی اسلامی که تعداد زیادی فارغ التحصیل داشته است. لازم به ذکر است که این دوره ها با کمک دانشگاه امام صادق، سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز مالی ایران و موسسه رد ماني (RED Money) مالزي به عنوان یکی از موسسات به نام بین المللی در حوزه مالی اسلامی به صورت مشترک برگزار شده است
  • برگزاری 17 دوره آموزشی فقهی مشترک با موسسه آموزشی و تحقیقاتی فقه اقتصادی طیبات قم
  • ایجاد پایگاه جامع مالی اسلامی که به دو زبان فارسی و انگلیسی در حوزه‌های مالی اسلامی در حال فعالیت است
  • مشارکت در 10 نشریه علمی و پژوهشی
  • عقد تفاهم نامه‌های بین المللی مختلف
  • تاسیس کمیته هم اندیشی بین المللی مالی اسلامی که دارای 7 عضو از سایر کشورها و 5 عضو از داخل کشور بوده که در حوزه توسعه بین المللی علوم مالی اسلامی همکاری صورت می‌گیرد

دکتر صالح آبادی در پایان با اشاره به پنل‌های تخصصی این همایش افزود: تعداد 24 مقاله به دست دبیرخانه همایش رسیده که 11 مقاله پذیرفته شده است؛ تعدادی از مقالات پذیرفته شده نیز در همایش امروز ارائه خواهند شد.

 

تامین مالی اسلامی 1000 شرکت دانش بنیان با وام قرض الحسنه

آیت ا... مصابحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی از دیگر سخنرانان این همایش ضمن اشاره به اهمیت تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان بیان کرد: طی تفاهم نامه‌ای که بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری عقد شده قرار بر آن است که تعداد 1000 شرکت دانش بنیان با اعطای تسهیلات قرض الحسنه تامین مالی شوند. مصباحی مقدم ادامه داد: برای این تعداد شرکت دانش بنیان مبلغ 500 میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده است. همچنین تامین مالی قرض الحسنه در سطح 50 میلیون تومان به صورت عادی برای متقاضیان در نظر گرفته شده که برای کارآفرینی تا سقف 200 میلیون تومان نیز قابل افزایش است.

ایشان در پایان گفت: یکی از کارهایی که در جلسات اخیر شورای فقهی بانک مرکزی دنبال و به نتیجه رسیده مسئله هزینه خدمات قرض الحسنه است که بر اساس آنچه بانک ها پیشتر مد نظر داشتند، خدمات قرض الحسنه با نرخ 4 درصد انجام می گیرد. انتظار می رفت خدماتی که برای قرض الحسنه انجام می‌شود مبنا را بر هزینه تمام شده قرار داده و این هزینه تنها برای یک بار از متقاضیان دریافت شود. این موضوع به مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی که در بهمن سال قبل تصویب و امسال در بانک قرض الحسنه مهر ایران اجرایی شد، منتج شده است.

 

سهم اقتصاد دانش بنیان به 10 درصد GDP می‌رسد؟

دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و دانش بینان رئیس جمهور با اشاره به مسیر رشد دانش بنیان ها افزود: در سال 1389 قانون حمایت از موسسات دانش بنیان به عنوان یک قانون اولیه حمایتی از تولید علم و فناوری کشور به تصویب رسید. همچنین الگوهایی هم از کشورهای دنیا گرفته شده که نتیجه خود را در شتاب دهنده های فناوری، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، تاسیس حدود 8 هزار شرکت دانش بنیان و چند هزار شرکت خلاق در کشور دانست.

ایشان در پایان خاطر نشان کرد: با اتکا به قوانین تصویب شده و جهت گیری مناسب در مسیر رشد شرکت های دانش بنیان پیش بینی می شود طی 10 سال آینده به نقطه ای برسیم که سهم اقتصاد دانش بنیان و حوزه فناوری از تولید ناخالص داخلی حداقل به 10 درصد برسد.

 

چرا مردم در حوزه‌های غیرمولد سرمایه گذاری می کنند؟

آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی خود را با طرح سوال آغاز کرد: چرا اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد؟ چرا مردم سرمایه خود را به سمت امور غیرمولد همانند مستغلات، طلا و سکه می برند؟

برای پاسخ به این سوال لازم است نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم. کشورهای پیشرو دانش پذیر هستند و با قوانین، جوامع را مدیریت می‌کنند. برای مثال در کشور آلمان با دو قانون ساده، کاری کرده‌اند که مردم در حوزه‌های غیرمولد سرمایه گذاری نکنند:

قانون اول: هر کس یک منزل مسکونی بخرد و قبل از 10 سال به فروش برساند تمام سودش برای دولت است.

قانون دوم: هر کس منزل مسکونی مازاد بخرد، هر موقع آن را به فروش برساند تمام سود آن به دولت تعلق می‌گیرد.

پس یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد دانش بنیان، وجود قوانین موثر خواهد بود تا سرمایه های غیرمولد موجود در جامعه را به سرمایه های مولد تبدیل و به تبع آن نیروهای متخصص دانش آموخته کشور را به کار گیرد.

 

سایر برنامه های هشتمین همایش مالی اسلامی

در ادامه همایش نتیجه مسابقه ملی دانشجویی بانکدان که کاری دیگر از انجمن مالی اسلامی بود، اعلام و از منتخبین تقدیر شد.

اولین پنل تخصصی با موضوع «نقش بازارهای پول، سرمایه و بیمه در تامین مالی دانش بنیان» بود که به حضور آقایان رهنمای رودپشتی دبیر کل انجمن مهندسی مالی به عنوان مدیر پنل، محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حامدی رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، بنیادی نائینی عضو هیئت عامل و معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی و شوال پور عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری علم و صنعت برگزار شد.

موضوع پنل تخصصی دوم «الزمات توسعه نوآوری های مالی اسلامی در بازارهای مالی» بود که با حضور آقایان حسینی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به عنوان مدیر پنل، محرمیان معاون فناورهای نوین بانک مرکزی، ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، عبدالهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک و محسنی مدیرعامل تامین سرمایه تمدن برگزار شد.

پنل بین المللی نیز به زبان انگلیسی با موضوع «نوآوری های مالی اسلامی در تامین دانش بنیان» به همراه پنل ارائه مقالات منتخب همایش به صورت آنلاین و در بعد از ظهر همان روز، برگزار شد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر


فقط افرادی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام