مرکز مالی ایران به عنوان شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور ثبت شد

يكشنبه , 27 شهریور 1401

مرکز مالی ایران با اتکا به اعتماد، حمایت و همراهی همیشگی مخاطبان خود در کنار همت و تلاش پرسنل جوان و خوش فکر مرکز، موفق شد تا از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در کارگروه برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌ها به عنوان شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور معرفی و ثبت شود.

شرکت‌ دانش بنیان به چه شرکتی گفته می‌شود؟

شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می‌شود که بر پایه‌ی دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی شکل می‌گیرد. در ایران به شرکت یا مؤسسه‌ای که از لحاظ فنی، مالی و سیستمی پارامترهای مورد نظر آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را دارا باشد، دانش‌بنیان گفته می‌شود. موضوع کلی فعالیت این شرکت‌ها، تجاری‌سازی یافته‌های ‌پژوهشی است.

 

شرکت‌ خلاق به چه شرکتی گفته می‌شود؟

شرکت‌ خلاق به شرکتی اطلاق می‌شود که ماهیت رشد آن براساس خلاقیت و نوآوری، ارائه محصول و خدمات جدید و براساس مدل‌‎های نوین کسب وکار در سطح بازار هدف است. رشد و توسعه محصولات و خدمات شرکت‌های خلاق برخلاف شرکت‌های دانش‌بنیان الزاما نیاز به فناوری پیچیده و پیشرفته ندارد.

این شرکت‌ها دارای الزاماتی نیز هستند. به طور مثال باید دارای شخصیت‌های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور باشند، عضوی از بخش خصوصی باشند، اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند، محصول آنها نوآورانه باشد و مرتبط با حوزه‌هایی باشد که کشور نیازمند آنها است.

 

سهم دانش‌ بنیان‌ها و خلاق‌‌ها در اقتصاد چیست؟

دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها مجموعا زیر 2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شوند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است به 5 درصد برسد.

تا ابتدای سال 1401 تعداد شرکت‌های دانش بنیان ۶۷۰۰ شرکت و تعداد شرکت‌های خلاق ۱۶۰۰ بوده است. میزان اشتغال مستقیم، ۳۵۰ هزار نفر و میزان درآمدزایی، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

ارسال نظر


فقط افرادی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام