بهبود حاکمیت شرکتی باعث ارتقا شرکت های بازار پایه می شود

يكشنبه , 17 آذر 1398

روز گذشته نشست تخصصی مروری بر قوانین و مقررات بازار پایه (با تاکید بر شفافیت) به همت مرکز مالی ایران برای ناشران بازار پایه فرابورس در محل فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مالی ایران، در این دوره که با صحبت هایی از سوی علیرضا عسگری مارانی، پیشکسوت بازار سرمایه آغاز شد، مباحث مربوط به قوانین و مقررات فعلی مربوط به ناشران فرابورسی و حاکمیت شرکتی آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در شروع عسگری مارانی به بیان وضعیت شرکت های بازارپایه پرداخت و اظهار کرد: هم اکنون شرکت هایی در بازار پایه حضور دارند که قدمت فعالیت آنها، از عمر بازار سرمایه هم بیشتر است. این شرکت ها هم اکنون شاید از اهداف اولیه خود دور شده باشند، اما با بهبودوضعیت حاکمیت شرکتی خود و گزارش دهی های منظم می توانند به روزهای اوج خود بازگردند.

وی در ادامه افزود: موضوع حاکمیت شرکتی، سابق بر این به طور جدی در شرکت ها رعایت می شد، اما به مرور زمان به فرامشی سپرده شد و یا ساختار شرکت ها به سمتی حرکت کرده که اخلاق درست را فراموش می کنند. با این حال، رعایت دوباره آنهت به اعضای هیئت مدیره شرکت متکی است، اگر نه بنگاه ها توان اجرایی لازم برای رشد را پیدا نمی کنند.

این فعال باسابقه بازار سرمایه در ادامه به 4 نکته ای که رعایت آنها می تواند به بهبود قطعی ساختار حاکمیتی شرکت ها منجر شود، اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت مدیره برای بهبود ساختار راهبری شرکت در ابتدا باید به این موضوع توجه ککند که در ساختار مدیریت شرکت، متخصصان صنعتی که در آن فعال هستند، حتما حضور داشته باشند. همچنین ترکیب بومی و منطقه ای همچنین ترکیب بومی و منطقهای نیز باید در ساختار مدیریت شرکت باشند.

موضوع دیگری که عسگری مارانی به آن اشاره کرد، تعادل ترکیب جنسیتی نیز در ساختار هیئت مدیره لحاظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین شرکت ها باید برای ارتقا در بازار سرمایه و تجدید ساختار و توسعه شرکت، برنامه استراتژیک طراحی کنند. در کنار آن نیز کمیته های لازم نظیر کمیته ریسک، حسابرسی داخل ی و امثالهم در شرکت فعال باشد که به شرکت در راه تعالی اهداف خود کمک کنند.

این کارشناس باسابقه بازار سرمایه پس از گفت و گو ی تعاملی و پرسش و پاسخی که با ناشران حاضر در نشست داشت، بیان کرد: اصل اول در اداره بنگاه برای رسیدن به اهداف مشخص شده، شایسته سالاری است. تغییرات حاکمیت شرکتی نیز باید به نحوی باشد که در راستای شایسته سالاری بوده و همچنین در استحقاق آن بنگاه باشد. اما به نظر می رسد که ناشران بازار گایه، هم اکنون دچار سردرگمی شده اند اما اگر در وهله اول گزارش دهی به موقع از سوی مدیریت و حسابرس صورت بگیرد، این شرکت چند پله به بلوغ یافتگی نزدیکتر میشوند.

 

 

19 شرکت درخواست ارتقا از بازار پایه دادهاند

در ادامه این نشست، زهرا زارع، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه نیز با اشاره به اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه و رویکرد مثبتی که برای کمک به شرکت‌های این بازار ایجاد شده است، گفت: از ابتدای اجرای قوانین جدید بازار پایه 19 شرکت درخواست ارتقا نماد داده‌اند و این موضوع باعث خوشحالی ماست؛ چرا که نشان می‌دهد شرکت‌های این بازار در راستای افزایش شفافیت تلاش می‌کنند.

زارع با اشاره به اینکه شرکت‌های بازار پایه در آستانه رتبه‌بندی دوم در سال جاری قرار دارند، «حذف ضریب نقدشوندگی» را از تغییرات دستورالعمل جدید بازار پایه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مهمترین موضوع برای ما در رتبه‌بندی‌های سالانه، مساله حسن اجرای دستورالعمل افشاست و خواهشمندیم که مدیران محترم در ارائه صورت‌های مالی حداقل تاخیر را داشته باشند و به این موضوع توجه کنند که تاخیر بیش از 50 روز در ارسال اطلاعات، از نظر ما عدم ارائه محسوب می‌شود.

ارسال نظر


فقط افرادی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 19 - 22110518 (021)

واتساپ: 09912707933

مشاوره رایگان

مشاوره دوره‌های سازمانی