info@ifc.ir   021-62843000
در حال ثبت نام

اولین دوره آموزشی آشنایی با فنون و مهارت های مدیریت رفتار سازمانی


توضیحات

«به دلیل الزامات پیشگیری از کرونا، این دوره تنها به صورت آنلاین برگزار می شود.»

معرفی دوره :

مدیریت رفتار سازمانی مجموعه ای از دانش، مهارت و فنونی است که مدیران و کارشناسان سازمانی را در شناخت‌ نحوه‌ی مدیریت و بهبود رفتار با افراد کمک می کند. برای بهره گیری از سرمایه انسانی به عنوان مهمترین سرمایه های موجود در سازمان، لازم است تا متولیان سازمانی دانش و مهارت های خود را در این زمینه ارتقا دهند. از این رو در این دوره تلاش می‌شود تا همراه با بیان نمونه های کاربردی، مهمترین مسائل موجود در حوزه‌ی رفتار افراد در سازمان ها بررسی شود.

مدرس :

علیرضا چیت‌سازیان

طول دوره ساعت :

18 ساعت

روزهای برگزاری :

شنبه ها و چهارشنبه ها

17 مهر الی 5 آبان

ساعت برگزاری :

17 الی 20

سرفصل‌ها

1. مقدمه و فهم جایگاه اهمیت رفتار سازمانی

عملکرد افراد در سطح سازمان حاصل ویژگی های فردی و سطح انگیزش آن هاست. از این رو برای نیل به رفتار مطلوب در افراد نیاز است تا ضمن شناسایی مولفه های تشکیل دهنده ویژگی های فردی، توصیه های لازم در تشخیص و انتخاب صحیح نیروی انسانی بیان شود.

2. انگیزش سرمایه انسانی

از جمله سوالات اصلی در مدیریت سرمایه انسانی این است که افراد چگونه در یک کار انگیخته می شوند؟ چطور می توانیم آن ها را به استفاده کامل از ظرفیتشان هدایت کنیم؟ چطور می توان یک فرد ناراضی را به یک انسان راضی تبدیل کنیم؟ در این بخش برای رسیدن به پاسخ به سوالات بالا، این سرفصل ها مرور می شود:

1. نظریه های محتوایی انگیزش و طبقه بندی نیازها برای انگیزش افراد

2. نظریه های فرایند رسیدن به انگیزش افراد

3. آشنایی با ویژگی هدف های اثربخش و انگیزشی

4. طراحی نظام پاداش برای رسیدن به انگیزش

3. چگونگی شکل گیری شناخت و ادراک از دیگران و آثار آن بر رفتار و تصمیمات

ما انسان ها معمولا بر اساس برداشت و شناختی که از دیگران به دست می آوریم، با آن ها ارتباط برقرار کرده، تصمیم می گیریم که با آن ها همکاری نماییم یا نه، آن ها را ارزیابی نموده و حتی به عنوان یک مدیر آن ها را ارتقا یا تنزل رتبه داده و یا برای حل مشکلات آن ها ارائه راه حل می نماییم. اما همیشه شناخت ما دقت نداشته و گاهی حتی صحیح نیست و این اشتباه در شناخت می تواند سرآغاز بسیاری از مشکلات در عرصه ی سازمان باشد. برای بهبود شناخت زیرفصل های زیر پیگیری می شوند:

1. فهم فرایند درک و شناخت ما از دیگران

2. خطاها و تعصبات متداول در شناخت

3. چگونه دیگران را تحلیل نموده و ریشه های رفتار آن ها را می شناسیم(نظریه اسناد)

4. افراد چگونه تصویر خود نزد دیگران را مدیریت می کنند؟

5. روش هایی برای کاهش خطا در شناخت و بهبود شناخت

مبانی شکل گیری رفتار در سطح گروه

یکی از الگوهای رایج در سازمان های امروزی، استفاده از ظرفیت تیم ها و گروه های کاری برای تصمیم گیری و پیشبرد اهداف اجرایی و عملیاتی سازمان است. اما بسیاری از مواقع سازمان ها در ایجاد یک تیم، موفق عمل ننموده و حتی گاهی که تیم سازی انجام می شود، تیم به خوبی عمل ننموده و با چالش های جدی مواجه می شود. در این بخش از دوره تلاش می شود تا ذیل سرفصل زیر به دانش و مهارت های لازم به مخاطبان دوره ارائه شود:

1. مراحل شکل گیری تیم ها و مرور تهدیدات و عوامل موفقیت در هر مرحله

2. ساختار و ترکیب افراد در تیم و نقش آن در موفقیت تیم

3. تهدیدات اثربخشی تیم های کاری و راهکارهای بهبود آن

5. ارتباطات موثر در سازمان

بیشتر انسان ها بیش از دوسوم زندگی خود را در ارتباط می گذرانند. متاسفانه در برنامه های آموزشی رسمی این موضوع آموزش داده نمی شود. انسان سازمانی به سبب اینکه مهمترین ساعات زندگی خود را در بافت سازمان گذرانده نیاز دارد تا ارتباطات را به خوبی بیاموزد. در این بخش از دوره تلاش می شود تا ذیل محورهای ذیل به تبادل دانش و تجربه در این زمینه پرداخته شود.

1. ابعاد فرایند ارتباطات انسانی و مولفه های موثر در آن

2. موانع ارتباطات موثر و مرور راهکارهای غلبه بر آن ها

3. چگونه یک شنوده خوب بشویم؟

4. چطور از یک مهاجم به یک همراه در ارتباط تبدیل شویم؟

5. شناخت الگوهای مبادله انسانی و مراوده های بسته و باز

مخاطبین

مدیران ارشد و میانی سازمان ها

کارشناسان و نیروی انسانی سازمان ها

مدیران و کارشناسان بخش های منابع انسانی

کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک

مدرسین

تصویر برای دسته بندی علیرضا چیت‌سازیان
علیرضا چیت‌سازیان

دکتری مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه فردوسی مشهد

عضو هیئت علمی دانشگاه

علیرضا چیت‌سازیان

دکتری مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه فردوسی مشهد

عضو هیئت علمی دانشگاه

زمان

  • شروع: شنبه 17 مهر 1400 - 05:00 ب.ظ
  • پایان: چهارشنبه 5 آبان 1400 - 08:00 ب.ظ